Calorieën van een paasei verbranden? Zóveel moet je bewegen!

Pasen komt al snel dichterbij, bij ons op kantoor zijn er ondertussen al zakken vol met chocolade paaseitjes doorheen gegaan. Maar hoe ‘slecht’ zijn chocolade paaseieren eigenlijk voor je? Hoeveel calorieën moet je verbranden voor een paasei? Wij zochten het uit!

 

Nederlanders zijn kampioen zitten

Schrik niet, hier schreven we namelijk al eerder over: Nederlanders zijn kampioen zitten. Wij zitten het meeste van alle Europeanen. Een extra rondje lopen tijdens de lunchpauze kan dus geen kwaad. Je verbrand ongeveer 150 calorieën per 30 minuten wandelen. Daarnaast is het een slim idee om de trap te nemen in plaats van de lift, op de fiets naar je werk te gaan en regelmatig even te staan.

Hoe zit het met die chocolade paaseieren?

Volgens onderzoek van de HEMA, eten Nederlanders gemiddeld 47 chocolade paaseitjes per jaar! Er wordt altijd beweerd dat vrouwen meer van chocolade houden dan mannen, maar mannen eten toch echt meer van deze lekkernij dan de vrouwen. Maar liefst 53 eitjes per jaar terwijl vrouwen er gemiddeld 41 eten!

Calorieën van een paasei verbranden

Eén eitje beval 45 calorieën (dit geldt voor witte- en melkchocolade, puur bevat 40 calorieën). Verder zit er precies 1 suikerklontje in aan suikers. Om deze calorieën van dat ene eitje te verbranden moet je ongeveer: 10 minuten wandelen of 8 minuten fietsen of 5 minuten hardlopen. Óf misschien toch maar beter overslaan?

Kun je niet van de paaseieren afblijven? Dit zijn 5 handige tips!

Maar hoe kun je dan voorkomen dat die chocolade eitjes niet in je mond belanden? Hier heeft Eveline van de Waterlaat (diëtist en toegepast psycholoog) 5 tips voor:

Tip 1: Koop kleine zakjes

Uit onderzoek blijkt dat we onbewust meer eten uit grote verpakkingen. Een ander voordeel is dat wanneer je een kleiner zakje koopt, de chocolade paaseitjes sneller op zijn. (op = op).

Tip 2: Koop eitjes in 1 kleur

Dit lijkt misschien raar, maar wanneer je allemaal verschillende kleurtjes in een schaal ziet liggen, zijn we geneigd om van alle eitjes minimaal één eitje te nemen. Hier komt ook nog eens bij dat wanneer je de lekkerste kleur hebt gevonden, je hier vaak ook nog een paar meer van neemt.

Tip 3: Zet geen schaaltjes op je tafel of werkplek

Hierdoor voorkom je om steeds in de verleiding te komen. Je wilskracht wordt namelijk erg op de proef gesteld wanneer je de chocolade paaseitjes steeds in je zicht hebt staan. Zet daarom het schaaltje in de kast (waar het niet zichtbaar is) en haal alleen het aantal eitjes eruit die je ‘nodig’ hebt.

Tip 4: Kies voor puur

Voedingsmiddelen die een meer uitgesproken smaak hebben, daarvan zijn we onbewust geneigd om minder van te eten. Ook bevat pure chocolade minder suiker en minder calorieën (zoals je hierboven hebt gelezen).

Tip 5: Eet met aandacht

Doordat chocolade paaseitjes hapklaar verpakt worden, genieten we vaak niet echt van het eitje. Door meer aandacht te geven aan wat je eet wordt het makkelijker om maat te houden.

Één paasei per dag…

Mocht je toch balen van het eten van de eitjes die je hebt gegeten? Dit hoeft helemaal niet, want uit Duits onderzoek blijkt zelfs dat 1 paaseitje per dag je bloeddruk doet verlagen! Ook vermindert dit de kans op hart- en vaatziekten. Neem er dus toch maar eentje 😉

Een chocolade eitje op zijn tijd is dus helemaal niet zo heel slecht. Want zeg nou zelf, 10 minuten extra lopen op een dag moet toch lukken?

Fijne Pasen!

 

Calorieën van een paasei verbranden

 

Hoe geweldig is jouw baan? Deel je ervaring op Jobsome.nl!